Thron (DE)
1 week 6 dagen geleden
Dead End (NL)
2 weken 15 uur geleden
Asbest (CH)
2 weken 16 uur geleden

Het moment: tijdens de vijfde track van de plaat wordt er ineens gezongen dat dit de echte versie van de persoon in kwestie betreft. Verwarrend? Verrassend? Opvallend op zijn minst, want Ten Years Today heeft op zijn debuutplaat die eerste tracks ook de aandacht weten te trekken. Was dat een fakenieuwsshow à la Donald T. of zien we het verkeerd? Feit is wel dat de debuutplaat van Ten Years Today genoemd is naar de band en wereldkundig is geworden middels Gentlemen Records.
Voor wie het nog niet weet, Ten Years Today is een Nederlandse band vol jong bloed die in principe niets te maken heeft met Ten Years After. Hooguit dat een deel van de bandnaam overeenkomt, but who cares? Ten Years Today rockt op een hele frisse wijze. De plaat begint direct met het sterkste statement in de hedendaagse muziek: ‘Praise The Shit’. En of nu de shit op het toilet of de meer algemene, abstracte shit van het dagelijks leven wordt bedoeld, die shit mag inderdaad geprezen worden als er zo’n lekkere track bij hoort. Ten Years Today klinkt alsof The Beatles Nirvana heeft ingeslikt en vervolgens is gestart om ook Arctic Monkeys en Red Hot Chili Peppers de zijne te maken. Wie dat kan voorstellen, ervaart Ten Years Today.
Terugkomend op de vraag van de plaat die in de inleiding aangehaald wordt, moet bekend worden dat zelfs na een flink aantal keer luisteren het antwoord niet op een nuchtere wijze gevonden kan worden. Niet nuchter overigens ook niet. Misschien dat ‘God’ er iets mee te maken heeft, want die heeft menig ziel op deze wereld wel vaker door elkaar geschud in de zoektocht naar zichzelf. Wederom who cares! Ten Years Today antwoord louter met frisse, gitaargedreven indierock. ‘If I Were Me’, waarin ook nog een geweldige bridge zit, rockt zoals men mag verwachten van de RHCP, maar dan vol Britse bravoure uitgevoerd door Groningse nuchterheid. En ja, dat zorgt voor alleen maar tevreden oren.
Het zal niet lang meer duren voordat men Ten Years After alleen nog uit de geschiedenisboeken kent en Ten Years Today als de standaard genoteerd heeft. Deze veelzijdige debuutplaat laat horen dat de vrienden gevoel hebben voor het rocken, voor afwisseling, voor het schrijven van nummers en bovenal voor het intens tevreden maken van de liefhebbers van muziek.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site.

Festerfest