Reviews

Terror (USA)
23 uur 46 min geleden
Vreid (NO)
2 dagen 19 uur geleden
Voivod (CDN)
2 dagen 23 uur geleden
Ten Years Today (NL)
3 dagen 6 min geleden
Aborted (BE)
6 dagen 15 uur geleden
Slaegt (DK)
6 dagen 23 uur geleden
Silver P (IT)
1 week 16 uur geleden
Maurice van Hoek (NL)
1 week 17 uur geleden
Baroeg Open Air (NL)
1 week 20 uur geleden
MaYaN (INT)
1 week 23 uur geleden
Therapy?
1 week 1 dag geleden
Joe Bonamassa (USA)
1 week 1 dag geleden
Krisiun (BR)
1 week 2 dagen geleden
Deicide (USA)
1 week 3 dagen geleden
Albert Marshall (IT)
2 weken 19 uur geleden
Chalice (BE)
2 weken 19 uur geleden
Everlast (USA)
2 weken 1 dag geleden
Cripple Black Phoenix (UK)
2 weken 1 dag geleden
Pale Waves (UK)
2 weken 2 dagen geleden
Brant Bjork (USA)
2 weken 2 dagen geleden
Circles (AUS)
3 weken 1 dag geleden
Tantara
3 weken 2 dagen geleden
Pig Destroyer (USA)
3 weken 2 dagen geleden
KIN
Mogwai (UK)
3 weken 3 dagen geleden
Schollenpop (NL)
4 weken 2 dagen geleden
Dee Snider (USA)
4 weken 4 dagen geleden
Foscor (ES)
4 weken 5 dagen geleden
Man With A Mission (JPN)
5 weken 23 uur geleden
Crawl (SWE)
5 weken 1 dag geleden
Doro (DE)
5 weken 2 dagen geleden

De Noorse bluesgitarist en -zanger Knut Reiersrud geldt in de wijde omtrek als een belangrijke pionier voor het genre in de noordelijke landen. Eerder dit jaar kwam deze Noor met zijn band met een nieuwe studioplaat. Heat is wereldkundig geworden via Jazzland Recordings.
Wat direct opvalt aan Heat, is het slotakkoord. Normaliter geen goed nieuws als er direct met het eind begonnen wordt, maar dat gaat hier niet op. Het achtste nummer van Heat betreft ‘Cantata 147’. Het is heerlijk om een plaat te horen eindigen met een ruime minuut Bach. Dan laat een artiest ook zien dat hij bewust is van de roots van de muziek, buiten het genre om. Geniaal. Het is echter een voetnoot, bijna letterlijk, bij de rest van de plaat.
Opener ‘Sacred Maria’ laat op een heilige wijze Eric Clapton, J.J. Cale en Deep Purple bijeenkomen. De fijne stem in combinatie met zowel de gitaar als de piano zorgt ervoor dat de muziek van Knut Reiersrud fijn in het gehoor ligt. Het gebruik van het orgel zorgt ervoor dat de invloeden van Deep Purple te horen zijn. De laidback blues vindt in ‘This Was Meant To Be A Sad Song’ ook een hoogtepunt. De mooie solo, minutenlang, heeft iets droevigs à la Eric Clapton in zich, maar weet daardoor ook juist de zon te verwelkomen. Op deze manier wordt een treurige situatie mooi omgebogen. Dat is ook een kracht van Knut Reiersrud. De muziek mag dan droevige insteek hebben, het is niet voor niks de blues, maar zijn manier van spelen ontspant en geeft hoop. Het op het Iraanse folknummer ‘Chahar Pare’ geïnspireerde ‘Monstermaster’ is daar ook nog een goed voorbeeld van.
Met Heat laat Knut Reiersrud horen waarom hij een grootheid in het genre is. De bluesplaat van deze man kent louter hoogtepunten. Een heerlijke track voor in de zon met een biertje in de hand, kijkend naar de passerende vogels. Of boten.

Adreswijziging

Let op: het adres van de redactie is veranderd. Check hiervoor 'contact', onderaan deze site. 

Like us on Facebook

Wij zoeken jou!

Wij zijn op zoek naar enthousiaste muziekliefhebbers om ons team te versterken. Mail ons voor verdere informatie.

  • Sign in with Twitter

Zoek

Doorzoek White Room Reviews advanced